torsdag 26 augusti 2010

Varken länsstyrelse eller polis tar sitt ansvar

14 augusti 2010


– I onsdagskväll gick den utanför med det här pälsstycket släpande efter sig. Han skrek och jamade förtvivlat, men man kan inte komma katten nära för han är alldeles förvildad, berättar Annelie Larsson.
Så på torsdag morgon låg pälsstycket på den stege hon har placerat ut för sina egna katter.

Det började redan för 1,5 år sedan.
Den norska skogskatten, gråbrun med vita tassar och vit haklapp, började stryka omkring där Annelie Larsson bor, inte långt från den salladsbar som finns i området. Då såg den inte ut som den gör nu, men det syntes ändå att den var hemlös.
– Den åt glupskt av det den kom över, man kunde inte komma den nära och den slogs med andra katter. Den saknar halsband och är inte kastrerad, för den har gjort min katthona med ungar, berättar Annelie.
Ibland smet den in till Annelie via den kattstege hon har vid sin balkong. Den åt upp maten som hon ställt fram till sina katter.
– Jag missunnar den inte mat, men min hankatt blev så rädd så den inte vågade sig ut efter den hemlösa kattens besök. Därför har jag fått bomma dörren för den, berättar hon.

Nu är skogskatten illa däran.
Pälsen lossnar i stora sjok och på vissa ställen syns röda, stora fläckar som sår därunder. Det senaste pälssjoket är enormt och då Annelie fann det funderade hon på om det inte rent av även fanns en del av svansen eller ett ben med bland de i hoptovade pälshåren.
– Jag har ringt Djurhemmet i Kristinehamn och de har berättat att då en katt är riktigt dålig kan den tappa pälsen och även kroppsdelar kan börja släppa, berättar Annelie och fortsätter:
– Men de kan tyvärr inte fånga in katten och ta hand om den. Så förvildade djur kan skada sig själva om de fångas in i en bur, de kan rent av dö av chocken, säger de.

Enligt veterinär Magnus Andersson, Karlskoga Djurklinik, kan katter som fått gå med tovig päls nog länge tappa päls i stora sjok, men inte på grund av sjuka utan för att de inte kan sköta pälsen.
– Evolutionen har gjort långhårskatter, men de är inte skapta för att gå ute utan hjälp med att sköta pälsen. Det går snabbt då gräsax, eller tistlar kapslar in sig. Vi får ibland in långhårskatter som är skötta, men som får vistas ute, för de kan behöva rakas ett par gånger om året, berättar Andersson och tillägger:
– Kroppsdelar lossnar inte annat än om cirkulationen störs, exempelvis om en katt klämt svansen så det blir kallbrand i den.

Djurhemmet uppmanade Annelie att kontakta kommunens jägare, som höll med Annelie om att katten sannolikt lider, men han kan ändå inget göra utan att saken först är polisanmäld.
–Jag kontaktade polisen för att anmäla det hela, men fick beskedet att det inte går att anmäla att djur är skadade eller lider. Man måste ha en person att anmäla, en ägare till katten, för vanvård.

Hos Karlskoga kommun fick hon nobben direkt, då hon försökte få hjälp med katten. Annelie förundras över att det ska vara så krångliga vägar att gå trots att det handlar om ett hjälplöst djur som mår dåligt.
– Polisen gav mig rådet att kontakta länsstyrelsen och det gjorde jag för några dagar sedan. Jag fick besked att de självklart skulle komma och ta hand om det här.
Men inget hände och sen kom den hemlösa katten med det där pälssjoket släpande efter sig, berättar Annelie.

När Annelie på torsdagen hittade pälssjoket liggande på sin kattstege kontaktade hon länsstyrelsen igen och blev mycket förvånad:
– Den jag pratade med kunde inte se att det noterats någonstans att jag hade ringt in anmälan om katten. De frågade vem jag hade pratat med, men det kom jag inte ihåg. Men jag sa att den personen tog mitt telefonnummer och att jag hade fått löfte om att de skulle höra av sig till mig. Men det fanns inget registrerat och ingen har hört av sig till mig.
– Det är också konstigt att de inte kom direkt, jag förklarade hur illa katten mådde, hur det släpades med pälssjok bakom honom och hur han skrek och knappt kunde gå. Jag vet inte vad man ska säga då för att de ska förstå att det är ett akutfall.
– Väntar de mycket mer är det nog för sent, risken är stor att han självdör i plågorna. Jag har inte sett katten sedan han tappade det där pälssjoket, han ligger nog och trycker någonstans. Sjuka djur går undan, säger Annelie.

– Så sjuk och ruggig, ovårdad och säkert full av infektioner tror jag inte en katt får gå om den inte är hemlös. Om det, mot förmodan, finns en ägare till katten skulle jag gärna ta på mig skulden bara någon hjälpte mig att korta dess lidande. För en sån person ska inte ha något djur, säger Annelie och tillägger:
– Jag önskar det blev en lagändring, så att alla var tvungna att registrera sina katter hos Jordbruksverket för därmed skulle det bli mer kontrollerat till skydd för katterna.

Veterinär Magnus Andersson konstaterar att förvildade eller upphittade djur utan ägare i regel alltid hamnar i ett byråkratiskt vakuum om vem som ska göra vad.
– Ingen vill befatta sig med frågorna, det finns inget system hur man ska ta hand om det. Polisen vill inte betala, kommunen bryr sig inte och så vidare. Såna djur hamnar alltid i kläm. Jag kan bara rekommendera kvinnan att låna en fälla av Djurhemmet och fånga in katten och föra den till oss.

Källa: karlskoga-kuriren.se

1 kommentar:

  1. Djur som behöver hjälp får det inte eftersom det inte finns någon att utpressa pengar på. Hade den aktuella katten haft en ägare skulle de rusat till med beväpnad snut på studsen. Så är det.

    SvaraRadera