torsdag 26 augusti 2010

Ägaren får tillbaka hundvalpen som utsattes för lidande

26 augusti 2010

I dag upphävde Länsstyrelsen polisens beslut att omhänderta hundvalpen Alexis som i helgen utsattes för lidande i Östersund.
– Det var inte hundägaren som lämnade hunden, säger länsveterinären Åsa Regnander-Dahl.

Historien om den lilla hundvalpen Alexis som stod bunden flera timmar i regnet i centrala Östersund har upprört många.
En av dem som reagerar starkt är uppfödaren till hunden.
– Det känns bara så sorligt att höra, säger uppfödaren.
Uppfödaren berättade att han sålde valpen för några veckor sedan till ett par.
– Sedan ville de sälja tillbaka hunden för att den hade fel på en tass. Jag sa att jag inte kunde köpa tillbaka den. Då såg jag att de lade ut en annons på Blocket, säger uppfödaren.

Alexis är en blanding mellan labrador och boarder-collie och kostade 5 000 kronor hos uppfödaren, men såldes vidare för 4 500 kronor till en kvinna i Östersund.
Kvinnan hade bara haft hundvalpen i en vecka innan den blev omhändertagen av polisen.
En bekant till kvinnan tog med sig hunden från en fest för att gå till kvinnans lägenhet med valpen. Men i stället gick han på krogen och band fast valpen i en stolpe. Där stod den tre timmar i ösregn och åska innan polis kontaktades.
Då var hunden frusen och apatisk och polisen omhändertog valpen. Den har efter det bott på hundpensionatet i Mörsil.

Men nu har alltså Länsstyrelsen hävt polisens beslut och lämnat tillbaka valpen till ägaren.
– Det är olyckligt att hunden utsatts för lidande, men det var inte ägaren som lämnade den ensam, säger Åsa Regnander Dahl.

Ägaren fick beskedet under onsdagseftermiddagen.
– Jag är lättad och glad. Jag har haft några oroliga nätter. Jag trodde att jag kunde lita på den här mannen, men bevisligen kunde jag inte det. Ska jag lämna hunden till någon framöver så blir det i så fall till någon i min familj som har hundvana, säger ägaren.

Den 35-årige man som lämnade Alexis i regnet är misstänkt för djurplågeri.

Källa: ostersund.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar