torsdag 28 oktober 2010

Lokal ordförande Lantbrukarnas riksförbund har dålig djurhållning

Det var i början av året som en anonym person anmälde Karlsson för hans djurhållning.

Efter inspektioner av länsstyrelsen riktades skarp kritik mot djurhållningen. Bland annat:
• Djuren vistades i en blöt och smutsig miljö.
• En del kreatur var kraftigt nedsmutsade med avföring.
• En ko hade en benskada som inte blivit omsedd.
• Hans hästar löpte risk att skadas av skräp som låg i hagen, bland annat stängseltråd och rörledningar.

Genom ett föreläggande ville länsstyrelsen tvinga Lars-Erik Karlsson att rätta till bristerna. Karlsson överklagade till förvaltningsrätten som dock gick på länsstyrelsens linje.

Lars-Erik Karlsson har länge varit politiskt aktiv i Ljungby kommun och sitter bland annat i kommunfullmäktige för centern. Han är också LRF-ordförande i Södra Ljunga lokalavdelning.

Med dina förtroendeuppdrag inom inte minst LRF, hur ser du på det som hänt?
– Jag överklagade för att jag ville göra det bästa för bönderna i framtiden, jag tycker att systemet är fel, säger Lars-Erik Karlsson till Smålandsposten.

Han håller delvis med om klandret. Några djur var visserligen smutsiga men inte så mycket att de led på något sätt. Och det var inte blött i stallet.
Därför anser han att det var fel av länsstyrelsen att ge honom så kraftig kritik som ett föreläggande innebär. Det hade räckt med påpekanden.

Hårdast diskussion blev det enligt Karlsson kring den ko som hade ont i ett ben och som enligt länsstyrelsen borde ha veterinärbehandlats.
– Jag hade en veterinär ute någon dag efter att länsstyrelsen var här och han ansåg att djuret inte behövde behandling.

Synpunkterna på hästhagen hävdar Karlsson vara helt tagna ur luften.
– Det är så här man skapar dålig stämning mellan myndigheter och bönder.

Han har suttit i djuromsorgsgruppen i Kronobergs län tidigare där han hjälpt bönder och myndigheter i fall liknande hans eget.
– Samma dag som länsstyrelsen var här sa jag upp min medverkan. Jag kommer aldrig mer att stötta länsstyrelsen i deras hantering.

Lars-Erik Karlsson säger att han förmodligen tänker gå vidare och överklaga ärendet till kammarrätten.

Källa: smp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar